Dit jaar (2014) vond de Dag van de Bouw plaats op 24 mei. In Drachten stelde Van der Wiel haar bouwterrein en enkele personeelsleden beschikbaar om voor de geinteresseerden te laten zien en weten wat er achter de schermen gebeurt op het Moleneind. Vanaf de herfst van 2012 tot herfst van 2015 (zoals anno juli 2014 de voorspelling is) wordt gewerkt langs het Moleneind. Het tracé heeft een totale lengte van ongeveer 1.100 meter en loopt van de Zuiderhogeweg tot aan het carillon. De vaart wordt hierbij 10 meter breed.

Het project zal 14 mln euro kosten. Het project is verdeeld in drie gedeeltes; (1) Zuiderhogeweg/ Tjalling Wagenaarstraat, (2) Tj Wagenaarstraat/ Oude Nering, (3) Oude Nering/ Carillon. Daarnaast zal er nog een haven komen nabij de J.M. Houwenstraat en is er nog een jachthaven voor grotere schepen geplanned voor de brug De Piip. Bij de toekomstige haven in het centrum is nog niet bekend wat er met de groenstrook gaat gebeuren tussen de haven en het eerstvolgende huis aan de J.M. Houwenstraat. Dit valt niet onder het plan en zal door de gemeente later worden ingevuld.

Lees meer over de uitvoering hieronder. Ook kunt u terecht op www.devaarterin.nl .

 


 


Op het voormalig hertenkamp liggen nog de opgegraven fundering van de schoorsteen van het fabriekje dat hier heeft gestaan. Dit fabriekje stond achter (ten zuiden van) de Molen van Durksz. Hiervan resteert nog de molensteen, welke in stukken op de fundering ligt. Er is nog met een kunstenaar gesproken om de molensteen te bewerken tot kunstwerk, maar dit blijkt technisch zeer moeilijk. De Molen die hier stond werd ook wel tweede molen van Durksz genoemd. De eerste stond namelijk op de kruising Moleneind/ Hogeweg en is in 1902 afgebroken. De molen alhier werd gebouwd in 1837 door de weduwe van Lieuwe Sipkes Durksz op het erf van de boerderij waar ze destijds woonde (op de foto te zien op de achtergrond). De molen is in gebruik geweest als schorsmolen (waarschijnlijk alleen in het begin), later als gortpelmolen en korenmolen. Met de introductie van de stoommachine raakte de molen steeds meer buiten gebruik, met als resultaat dat de molen en het fabriekje met schoorsteen in 1940 zijn gesloopt. (Dijkstra, et al., 2000)


Foto van dichterbij. Door de regen is de bovenste steen nu duidelijker zichtbaar als op de foto's van juni 2013.


Moleneind richting het carillon. De vaart wordt 10 meter breed, met aan beide weerszijden groenstroken van 1,60 m breed (noordkade) en 1,40 m breed (zuidkade).


Moleneind gezien richting oosten.


De nieuwe kade met kleikorrels.


Het materiaal dat over de drainage leidingen wordt 'gestort' zijn grote kleikorrels. Dit is ten behoeve van de bomen die hier straks boven komen te staan. Het overstortriool ligt direct achter en onder deze kademuur ter ondersteuning.


Lopend richting carillon met rechts de oude en nieuwe overstort rioolkokers.


Deze straatmachines zijn nu sinds vier jaar in bedrijf. Een mooi voorbeeld van vooruitgang in deze tijd.


Klaar voor de bestrating.


De kokers voor het overstort riool: de oude versie die pas uit de grond zijn gekomen wegen ong. 3,5 ton. De nieuw te plaatsen kokers op de achtergrond wegen ong. 10 ton per sectie. Door de grotere/ sterkere kranen van tegenwoordig gaat het plaatsen veel makkelijker. Doordat de kokers groter en duurzamer zijn, kunnen meer 'meters' gemaakt worden en duurt het langer voordat er weer kosten gemaakt moeten worden om de grond open te breken.


Toen het oude koker riool werd aangelegd werkte men nog met tectiel om de kokers goed op elkaar aan te laten sluiten. Dit was arbeidintensief en toch ook minder vriendelijk voor het milieu.


Deze aansluitingen zijn tegenwoordig van rubber. Dit gebeurt ge-prefabriceerd.


De shovel, rechts, mocht even van binnen bekeken worden.


Hout uit de Ardennen, ten behoeven van de funderingspalen. Deze komen permanent in het (grond)water te staan, waardoor ze niet verrotten.


Het Smelnehus.


Het Bleekerhus met een bult grote kleikorrels ervoor.


Over enkele weken zal in het middengedeelte hier "Drachten on the Beach plaatsvinden". Dit is een evenement tijdens de bouwvak, waarbij 'de vaart' wordt gevuld met zand. Zo wordt van de nood een deugd gemaakt tijdens de bouwstilte. Aan beide zijkanten zijn nu slechts smalle looppaden. Hier zullen later twee straten komen gevuld met klassieke klinkers.


Kijkend in westelijke richting.


Bij het carillon.


"Het water".


Op dit punt wordt het overstortriool van het Raadhuisplein op die van de Drachtstervaart aangesloten. Verderop zit ook Philips hier op aangesloten. Gemiddeld wordt dit overstort riool drie keer per jaar gebruikt, waarbij het normale systeem de afvoer niet aan kan. Betreffende water wordt uiteindelijk afgevoerd naar de haven (nabij de brandweer).


Naast de bekisting ziet men nog oude houten palen en een betonnnen fundering. Deze behoorden toe aan de fundering van de oude bruggen die hier hebben gestaan voor de 'oude' drachtstervaart. Zoals men ziet is het beton behoorlijk dik. Dit is bedoeld voor de laatste brug die hier heeft gestaan. Dit was een zware ophaal brug met contra-gewicht. 

Met de aanleg van de 'nieuwe' drachtstervaart is het de bedoeling dat er weer een ophaalbrug komt bij de kruising met de T.J. Wagenaarstraat.


De put.


Kijkend in noordelijke richting.


Houten palen uit de Ardennen.


Graafmachine.


Ook hier, ter hoogte van de Oude Nering komt een brug. Dit wordt een vaste' , lagere brug. Hierdoor kunnen slechts de wat kleinere schepen doorvaren tot aan het carillon. De grotere schepen kunnen aanleggen bij het jachthaventje, daar waar nu het vml hertenkamp zich bevindt. Een stuk van de Oude Nering valt ook onder het plan. Tot aan het kruispunt met de Markt zal ook nieuwe riolering worden aangelegd. Dat is de reden dat ook hier de bomen verwijderd zijn.


Kruispunt met Oude Nering, gezien richting Sander Israëlplein.

---Einde---